Heksefest

Kunne I bruge denne artikel til næste børnefødselsdag?



10-11 år.

Der er megen uhygge med edderkopper og hekse krogede næser og ildelugtende supper.

Invitation .
Lad det fremgå af indbydelsen, at det er den årlige kongres for hekse indbydelsen drejer sig om, og lad overheksen underskrive indbydelsen. Lad fantasien flyde. Lad evt. invitationen have form som en heksehat eller kat.

Forberedelse.
Huset/stuen pyntes op med udspændte snore som skal illudere spindelvæv. På snorene sættes der plastik edderkopper og flagermus samt andet “kryb”, købt i spøg og skæmt forretning. Fx “Ærlige Bent” eller “1000-ting”.

Bordet pyntes med en hvid papirdug, hvorpå man kan placere udklippede edderkopper mv. i sort karton. Levende lys sat på flasker. Isterningerne til heksedrikken har indefrosne vingummibamser.

Udklippede edderkopper laves af engangsglas som males sorte, siderne slidset så der bliver mindst 8 ben, siderne bøjes ud til siden. I bunden påklistres fx 2 hulforstærkere. Du har nu en fin stor edderkop som kan placeres på bordet eller hænges op.

Edderkoppespind laves af husholdningsfilm, hvorpå spindet er tegnes med sort tusch. filmen opsættes på spejle og vinduer.

Skal den rigtige stemning opstå og bibeholdes, skal deltagerne sminkes med sorte øjne, ar, modermærker, sorte tænder og evt. sorte læber.

Belysningen skal være dumkel. Heksegryde med velkomstblod.

Afvikling

Børnene skal modtages af en voksen der er udklædt som heks med sort kappe, sort hat, langt hvidt hår, kroget næse og knortekæp eller kost.

Børnene får alle ved ankomsten udleveret navneskilt med navn og logoet for heksekongressen, samt en heksehat lavet af sort karton og tyl.

Inden heksene kan kaste sig over lækkerierne, skal området omkring huset renses for BØRN, som er det værste hekse ved. Under rensningen af området for børn, skal heksene også finde de sidste heksekrydderier til heksedrikken. en form for skattejagt rundt i haven afvikles.

Som start på rensningen af området for børn starter heksene med at danserrundt om en heksegryde (vasketøjskurv hvori du har lang en tændt lommelygte og så dækket kurven med rød cellofan) i det dunkle rum. Under dansen sidder overheksen i et hjørne og kommer med uhyggelige lyde. Efter denne gruopvækkende oplevelse skal heksene have lidt velkomstblod (rød saftevand) inden jagten går ind på børnene i haven.

Et kort over haven med let genkendelige signaturer udleveres til børnene. På kortet er indtegnet de steder, der skal opsøges med numre for rækkefølge. Man kan godt have 2-3 hold på skattejagt ad gangen blot nummereringen for de enkelte hold til posterne er forskellig. 4-5 poster/ledetråde er passende.

Post 1: Indsaml så mange edderkopper som muligt til aftenens velkomst suppe. (Et passende antal klippede eller købte (plastik) edderkopper er udlagt i området ved posten).

Post 2: Sørg for at mindst en negl på hver hånd lakeres sort (sort neglelak). Har man ikke sorte negle kan man ikke komme ind til kongressen.

Post 3: I den mørke garage placeres “Overheksen” der belærer børnene om hvilke regler man skal overholde på kongressen. Overheksen kan evt. være den som modtog børnene, men i en anden farve kappe, levende lys og uhygge – brug fantasien. Regler for kongressen kan være at: ses der børn skal de straks trylles om til mus, dufter der at mad skal man straks slå en “prut”. Find på noget skørt.

Post 4: Til heksenes festmiddag skal man have suppe, og den laves af mange forskellige ting. Der skal blandt andet bruges. Orme = spaghetti kogt i sovsekulør, blod fra en vampyr = grønsagsjuice, slim fra en snegl = vingummi gøres blødt ved at lægge det i varmt vand.

For at bringe børnene i den rigtige stemning kan man eventuelt spille en afsnit fra Roald Dahls bog “Heksene”, som kan lånes på lydbånd på biblioteket. Båndet kan spilles medens der serveres Heksedrik, Vampyrpita, Edderkoppeis eller Monstersalat.

Er man selv eller kender man nogen, der er god til trylleri, er det en fin idé at tilføre festen lidt magi også ad denne vej.

Flere aktiviteter.

Hekseløb med kost.
Der konkurreres 1 mod 1 og vinderen af hvert løb går videre til næste runde. Løbet foregår på en ca. 8 meter lang bane med vendepunkt. Hver hekse skal med hver sin kost fastklemt mellem benene og med armene på ryggen løbe frem og tilbage på banen uden at tabe kosten. Taber man kosten må man starte forfra.

Forhekset.
En heks fra selskabet går uden for lokalet medens de andre hekse danser rundt til musik. Pludselig kommer heksen tilbage, men de øvrige lader som om de ikke har set hende. Heksen går nu rundt til hver enkelt og berører dem med sin kost og hvisker dem i øret hvilket dyr de er forhekset til. Når man bliver berørt af heksen stivner man i den sitlling man netop havde. Heksen tager nu de forheksede ind i midten af rummet, hvor de skal forestille det dyr heksen havde hvisket dem i øret. Hvis de andre kan gætte hvilket dyr det skal forestille er fortryllelsen ophævet og barnet i midten må nu bevæges sig normalt igen.

De 2 onde hekse.
Alle sidder i en kreds og der udvælges 3 overhekse. Når den første heks siger “edderkoppesuppe” skal alle blive ved med at gentage den bevægelse de netop var i gang eller netop havde afsluttet. Har man fx lige drukket, skal glasset føres op til munden igen og igen. Pludselig siger den anden heks “edderkoppelår”, hvorefter alle skal stivne i den bevægelse de var i gang med. Efter et stykke tid siger den tredje heks “edderkoppesuppe og edderkoppelår nu er i fri”.

Afslutning
Afslutningen kan evt. arrangeres på den måde, at man affyrer raketter mod “Bloksbjerg”, samtidig med at de afhentende forældre bliver budt på lidt vampyrblod i form af et glas vin.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *