Praktiske ting før festen




Tid og sted

Efter beslutningen er første opgave i planlægningen at fastsætte den festdag hvor man kan holde den spændende fest.

Der skal også findes et lokale eller et sted til arrangementet. Betingelserne til omgivelserne er naturligvis være forskellige afhængig af hvilket tema der er valgt, og om det er et udendørs eller indendørs tema. Mange boligforeninger har selskabslokaler der kan lejes af foreningens medlemmer.

Har man valgt selv at bygge et sceneri op hjemme kan man naturligvis selv vælge 100% hvornår.
Skal man leje kulisserne kommer spørgsmålet lige op, om de er ledige den valgte dato (eller om de har et alternativt tema-tilbud).
Er det er totalarrangement hvor man bare selv skal møde op (lige som alle de andre gæster), skal bestillingen nok foretages i god tid, men så er valget mellem temaer også ‘frit fra kataloget’.

Budget og gæsteliste

Omdrejningspunktet vedrørende enhver fest er gæsteantallet stillet overfor budgettet.
Er der mange store lejeudgifter til lokale eller genstande eller til musik, vil udgiften være forholdsvis billig for antallet af festdeltagere, for så drejer det sig udelukkende om hvad de kan spise – eller kuvertprisen hvis man ikke selv står for maden.

En fest uden budget er som en fest uden gæsteliste; man ved egentlig ikke hvad det bliver til, men det bliver tit hyggeligt alligevel. Og nogen gange ikke!

Et budget er ikke alene et pengespørgsmål. Det er samtidig en mulighed for at få hele planlægningen noteret i detaljer – en totaloversigt hvor man hurtigt kan manøvrere og se om det der lige dukker op i tankerne, er blevet tænkt før.

Menu og hjælpere

En ting man aldrig skal afskære andre fra, er at give en hjælpende hånd.
Så bed gerne alle om hjælp med et eller andet til festen. Her er ikke mindst en chance for at nye ‘medlemmer’ indenfor venne- eller firmakredsen kan føle sig velkommen.
Det kan være hjælp med bordpynt eller måske med noget tømrer- eller malearbejde for at gøre temaet levende. Der kan også være tale om at lave en dessert, lave bordkort eller hjælpe med blomsterdekorationer.

Alle er specialister til noget. Find det speciale hos alle.

Det er ikke muligt at komme med menuforslag her.
Til en temafest vil temaet fuldt bestemme menuen, og det skal der naturligvis også tages hensyn til allerede når temaet besluttes – helt på samme måde som beslutningen om festens musikalske side blev foretaget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *