Budget




Som alle festforberedelser er det vigtigste punkt at få lavet et budget. Det er ærgerligt at slå til søren fordi man troede der var rigelig plads og så pludselig modtage et par glemte regninger eller komme i tanke om et punkt man tidligere totalt har overset.

Uanset hvad man kunne tænke sig at glæde sine venner med, uanset man virkelig ønsker at fejre en person, sig selv eller sit firma, så lad et budget sætte en øvre grænse for udskejelserne.

Et budget er ikke alene et pengespørgsmål. Det er samtidig en mulighed for at få hele planlægningen noteret i detaljer – en totaloversigt hvor man hurtigt kan manøvrere og se om noget der dukker op i tankerne er nyt, eller allerede er sat på arrangementslisten.

Som andre familiefester bestemmer omstændighederne vedrørende familiestørrelser, familieforhold, sædvane og økonomi hvor mange og hvem der skal inviteres til festen.

En problemstilling der kun forekommer ved konfirmationer er, at til trods for at det er en familiebegivenhed, så kan hovedpersonen (konfirmanden) i de tilfælde hvor forældrene er skilt komme i store kvaler med hensyn til loyalitet, både til en ny papforælder samt den biologiske forælder der ikke dagligt er til stede (i nogle tilfælde meget sjælden er til stede overhovedet).

Det er almindelig forstået, at på den store dag sidder forældrene på hver side af konfirmanden, men hvor meget af en eksempelvis fraskilt fars familie skal så også med? Det kan være svært at afgøre for en mor der endelig er i færd med at blive accepteret af en ny mands familie etc etc.

Det er konfirmandens store dag, men hvis hans mor ikke er en helgen og hendes gamle svigermor virkelig er en heks, vil dennes tilstedeværelse ved konfirmationen give konfirmanden en stresset og utilpas mor.

Der er desværre ingen patentløsning for ingen familie kan lægges i en skabelon der passer. Der rager altid noget individuelt udenfor. Noget af det er tydeligt for enhver, så det er unødvendigt at bruge kræfter på at skjule det.

Lav eventuelt en gæsteliste / bordplan på en opslagstavle og flyt lidt rundt på navnene og se hvordan konfirmanden reagerer når x er bragt til bordet og y er røget helt ud.
Selvfølgelig altid med tanke om konfirmandens loyalitet, som kan spille med på den ønskede reaktion!

Se også artiklen ‘konfirmationen der blev dyrere’.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *