Forlover/brudepige

brudepiger



Der har måske været nogle valgmuligheder og derfor mange tanker om hvem der skal tildeles æren af at være henholdsvis forlover og 1. brudepige, men nu skal der vælges og spørges.
Der må også regnes med muligheden for at få afslag ved den første der spørges. Det kan ikke bortforklares at der ligger en del arbejde i at få æren. Meget arbejde af praktisk art for forloveren og ofte noget mere personligt for brudepigen.

Tidligere var det ofte en bror eller far der fik æren som gommens hjælper og søster eller mor hjalp bruden.
Nu er ikke blot familierne blevet mindre, men de kan også have været forladt i årevis før brylluppet, og vennekredsen har overtaget en større del af det vordende brudepars liv.

Forloverens opgaver er:
Arrangere polterabend, hjælpe gommen med bryllupstøjet, sikre vielsesringenes tilstedeværelse og overrække dem til præsten (hvis ikke gommen selv vil have ringene i lommen), arrangere udpyntning af kirke – måske sammen med sit kvindelige modstykke, 1. brudepige, sørge for transport til kirke sammen med gom og i øvrigt sikre sig at alle tider overholdes.
Desuden sørge for gæstetransport til kirke og herefter til reception / fest dvs. være sidste mand der forlader kirken, og evt. være toastmaster under bryllupsfesten, og holde forloverens tale.

1. brudepiges opgaver er:
Arrangere polterabend sammen med brudens veninder. Det er en forholdsvis ny opgave for 1. brudepige, men her er kønnene nu også blevet lige.
Der skal hjælpes med brudekjolen, lige fra valg og arrangering af brudekjolen til at rette på sløret når bruden går gennem kirken.
Derefter skal brudebuketten holdes under selve vielsen.
Fælles med forloveren er der blevet pyntet i kirken og lavet mulighed for riskastning udenfor kirken.
Der er ikke tvungen tale, som for forloveren, men mange vælger alligevel at give veninden nogle gode formaninger og minder med på vejen.

Der er meget andet der kan hjælpes med.
Begynd derfor allerede nu at se på gæstelisten og noter ud fra relevante navne, hvad du kunne tænke dig at lade dem få lov til at hjælpe med; alt lige fra bordkort til blomsterarrangementer på borde og i lokaler (eller udendørs).
Der er mange opgaver der kan spredes og det til gavn for både gæst som brudepar / arrangør. Det er dejligt at hjælpe og en ellers indblanding i alle forhold fra fx en svigermor, kan ofte begrænses hvis vedkommende får ansvaret for en bestemt opgave, hvor gavekoordinator er klassisk – og nok lettere for gæsterne end diverse netbutikkers ’tilbud’ i denne retning.
Under alle omstændigheder bør der findes en formidling af gaveønsker så brudeparret får det de ønsker og mangler. En bryllupsside et nok det optimale.

En anden liste kan være at guide udenbys gæster med hensyn til omklædnings- og sovemuligheder. Koordinering af familie der vil stille plads til overnattende gæster eller fordele nogle på forhånd lejede eller reserverede hotelværelser etc.

Skal man selv stå for maden, eller have Diner Transportable er der også brug for serveringspersonale, men borddækningen er der tid til at have hjælpende gæster til.

En anden tilføjelse til gæstelisten, kan være stikord eller små historier tilføjet, som toastmasteren kan bruge i sin introduktion af talere mv. Uanset om toasmasteren er fra familien eller ej, er det jo kun ca. halvdelen af gæsterne han har et mere eller mindre personligt forhold til.
Toastmasteren er der flere meninger om, men en toastmaster der kan sit arbejde er en nødvendighed ved større bryllupper som dirigent for slagets gang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *