Budget




Det vigtigste punkt på denne bryllupsliste er uden sidestykke budgettet.

Det er ikke nødvendigt med faste aftaler hvis planlægningen er i god tid. Det er som regel muligt at få både spisested som musiker på hånden, mens man endnu er i planlægningsfase både med hensyn til dato og menu.

Her må der forsøges at tænke hele bryllupsarrangementet igennem og notere alle enkeltheder, små som store, og til sidst se en estimeret pris, som vil ændres ved hvert til- eller fravalg.

Tidligere var bryllupsfesten direkte et indgreb i brudens fars tegnebog, men så diktatorisk er det på ingen måde i dag. Den sociale kultur har ændret sig og meget ofte klarer parret selv udgifterne, med enkelte økonomiske håndsrækninger eller uddelegering af opgaver ved planlægning og gennemførelse af bryllupsfesten.

Hvor mange skal inviteres til selve bryllupshandlingen i kirken?
Skal der være reception for mange om eftermiddagen og fest om aftenen for de særligt udvalgte – eller en af delene?
Skal der lejes telt eller skal arrangementet foregå på et spisested som restaurant, kro eller hotel? Eller i forsamlingshuset eller i et fly til Korfu, hvorfra gæsterne tager hjem dagen efter og brudeparret automatisk er på bryllupsrejse?
Skal hele forløbet være formelt med brudepiger og -svende, eller meget afslappet?
Hvor mange gæster skal der regnes med?
Skal der være dj eller levende musik – eller begge?
Skal der være nogen speciel underholdning?
Skal der satses på en bestemt kirke eller er det underordnet?
Skal der inviteres med børn, og skal disse i så fald have særforplejning med hensyn til ‘aftrædelseslokale’, barnepige og egen underholdning?

Hvad den totale udgift til et bryllup vil løbe op i er naturligvis meget individuelt, ikke mindst efter antal af gæster samt serviceringens specialiteter og underholdningens tyngde.

Som et udgangspunkt til at arbejde sig op (eller ned) fra, kan prisen estimeres til 50.000 kr for et bryllup med 50 gæster.
Det er skrevet med lige så mange forbehold som vejrudsigten plejer at benytte sig af. For der kan foretages bevægelser til begge retninger, alt efter hvor brylluppet skal afholdes og hvilken menu der skal serveres – og naturligvis på hvilket niveau det skal foregå.

At kende den økonomiske grænse for bryllupsudgifterne må være den første betingelse overhovedet, før der begyndes at lægge faste aftaler og reserveringer.

Samtidig må der besluttes hvem der skal styre forløbet.
Skal der hyres en festkonsulent?
Er det svært at få alle de elementer der indgår i et bryllup til at hænge sammen i en mere eller mindre homogen ramme?
Spørgsmålet om en festkoordinator dukker altid op på et eller andet tidspunkt, for der er utrolig mange praktiske forhold der skal tages hensyn til under bryllupsforberedelserne.
Skal man lade forældrene komme ind over med deres erfaring, eller vil de i så fald overtage festen?
Eller skal man hellere betale sig fra alle de praktiske opgaver der ligger mellem frieriet og morgengave.




At arrangere eget bryllup og efterfølgende bryllupsfest, er en unik oplevelse man kun skal ‘afgive’ hvis det virker totalt uoverskueligt. Det skal ikke være fordi man mener ikke at have tid. De fleste tror de har for travl. Det drejer sig et langt stykke af vejen om prioritering. Bryllup bør nok have topprioritet lige fra det øjeblik det bringes på bane.




Har parret lysten til selv at klare arrangementet, vil de mærke under brylluppet at de ikke kun er deltagere i, eller værter for en fest – de er simpelthen festen.

Er det nødvendigt? vil der blive spurgt mange gange under sammentællingen af udgifterne til de mange spændende oplevelser man kan inddrage til bryllupsdagens kaskade af sanseløse forførelser.
Modspørgsmålet er: Nødvendigt for hvad?
Hvis de er en stor pr-mæssig begivenhed, er der måske andre festarrangementer der absolut skal overgåes for at komme i førertrøjen – men det har jo i virkeligheden intet med selve brylluppet at gøre, og her kunne spørgsmålet så i stedet omformes til: Vil det give ægteskabet bedre muligheder med guldstøv drysset over bryllupshandlingen?
Til glæde for alle de der ikke pludselig havde nogle mursten der steg til utrolige værdier, der så kunne lånes(?) mængder af penge i, er svaret et højt og rungende NEJ.
Forbes.com har estimeret nogle beløb for omkostninger ved kendisbryllupper. Når vi kender konsekvenserne af de to bryllupper der passerede 3 millioner dollars
Liza Minnelli & David Gest og
Paul McCartney & Heather Mills
må vi konkludere at lykken ikke automatisk følger med udgiftniveauet op.

Listen med alle 20 dyreste bryllupper kan ses i dette Forbes.com slideshow.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *